GATS-avtalet kommer att beröra större delen av kommunernas och landstingens verksamhet och gynna de multinationella företagen
Vill vi att sjukhus och bibliotek ska säljas ut och drivas med vinst? Vill vi att
internationella storföretag som t ex Vivendi ska få monopol på att distribuera
vårt dricksvatten. Vill vi överlåta åt stora transnationella företag att ansvara
för vår välfärd och fördelningen av grundläggande samhällelig service? Vill vi
medverka till att fattiga länders möjlighet att bygga upp en välfärd omöjliggörs?
Och framför allt: vill vi ha en framtid där företagen styr över de folkvalda församlingarna
och där nationella lagar och regionala subventioner betraktas som handelshinder
och därmed kan upphöra att gälla?
Om inte, är det hög tid att sätta sig in i GATS-avtalet. Detta avtal är ett led
i det nyliberala projektet att göra allting, inklusive våra grundläggande mänskliga
rättigheter, till handelsvaror och att stärka företagens makt på bekostnad av den
politiska nivån. GATS-avtalet i sin nuvarande skepnad, kan komma att få långt större
konsekvenser än en EMU-anslutning för hur vårt framtida samhälle ska se ut. Det
syftar till en "fortlöpande liberalisering" och "ökat marknadstillträde" inom tjänstesektorn.
Detta innebär att ge de transnationella företagen ett ständigt ökat marknadstillträde
inom tjänstesektorn - inklusive den offentliga sektorn som lagt grunden för vår
svenska välfärdsstat.
GATS-avtalet är inget klart och tydligt avtal, som ger exakt information om hur
handel inom tjänstsektorn ska bedrivas. Istället kan man beskriva det som ett skelettavtal,
som byggs på efter hand som förhandlingsomgångarna fortskrider. Avtalet har utformats
så luddigt att inget sägs om att konsekvensen av att öppna upp en sektor eller
marknad för internationell konkurrens, i praktiken inte ger någon möjlighet att
återta denna. Om en regering bestämmer sig för att öppna upp t ex våra sjukhus
för den internationella marknaden, har den stoppat för en framtida regering att
återta sjukhusen i offentlig tjänst. En återgång till offentlig verksamhet, skulle
innebära så stora ekonomiska skyldigheter gentemot de företag som befinner sig
inne på den svenska sjukhusmarknaden, att det i praktiken kommer att bli omöjligt.
I avtalet finns vidare ett avsnitt som lyder: "tjänster som tillhandhålls i samband
med myndighetsutövande" är undantagna från GATS. Det är denna paragraf, som vår
näringsminister Leif Pagrotsky stödjer sig på, då han säger att GATS-avtalet inte
berör den offentliga sektorn. Men vad näringsministern inte säger, är att nästa
paragraf innebär att detta undantag bara gäller så länge den offentliga tjänsten
"inte tillhandhålls på kommersiella grunder eller i konkurrens med andra". För
Sveriges del, med en redan mycket stor del av tjänstesektorn privatiserad, innebär
det att det i stort sett bara är militär, polis och folkbokföringstjänster som
är undantagna. All övrig offentlig verksamhet kommer att hamna inom GATS-avtalets
ramar.
GATS-avtalets struktur innebär alltså att det mesta av den offentliga sektorn kan
inrymmas inom avtalet, samtidigt som det är så luddigt formulerat, att det i ett
inledande skede kan hävdas från nyliberalt håll att det inte handlar om offentlig
verksamhet eller ett permanent och oåterkalleligt marknadstillträde.
Handel med tjänster ska förvisso inte stoppas. Men det finns många skäl till att
förändra stora delar av GATS-avtalet för att det ska kunna fungera ur ett demokratiskt,
socialt och miljömässigt hållbart perspektiv. Dessutom bör själva syftet med avtalet
förändras från, att handla om de transnationella företagens möjligheter till ökad
vinst, till att handla om alla människors rätt till grundläggande nyttigheter,
fattigdomsbekämpning och en hållbar utveckling.
GATS-avtalet kommer alltså att efterhand beröra större delen av kommunernas och
landstingens verksamhet. Men idag vet beslutsfattare på dessa nivåer i stort sett
ingenting om avtalets innebörd eller vad konsekvenserna för den verksamhet man
idag ansvarar för kommer att bli, sett ur demokratiskt, socialt, fördelnings- och
miljömässigt perspektiv. De som jobbar politiskt ute i kommuner och landsting utifrån
ett sådant perspektiv, har ett stort ansvar att snarast lyfta frågan och föra upp
den till allmän diskussion bland såväl beslutsfattare som ute bland medborgarna
i samhället. Om inte det sker, kommer vi att inom mycket kort tid behöva fundera
över om det är ett samhälle helt på marknadsekonomismens grund vi vill ge våra
barn och barnbarn i arv och hur vår vision om det hållbara samhället får plats
inom denna marknadsanarki.
Eva Goës
Miljöpartiet, Härnösand