Anf. 4 EVA GOES (mp):
Fru talman! Miljöpartiet anser att ett land eller en region behöver
kontroll över sina naturresurser för att kunna påverka utvecklingen. Vi
förespråkar lokal, regional och nationell kontroll över jord, skog, malm
och annan infrastruktur. Jordförvärvslagarna måste utformas så att det
därmed är möjligt att upprätthålla kontroll över dessa viktiga resurser.
Tillväxtförespråkarnas tes att tillväxt är nödvändig för att skapa
resurser till miljövård fungerar inte eftersom miljön blir underordnad
ekonomin. All mänsklig produktion har sitt pris i form av energi- och
råvaruförbrukning. Mycket av det som vi i dag kallar produktion är i
själva verket konsumtion - konsumtion av naturresurser.
Fru talman! Vi i Miljöpartiet vill inte bara starkt betona
naturskydds- och miljöintressen i samband med undersökning och utvinning
av mineralfyndigheter. Vi lägger stor vikt vid att man beaktar att
mineralerna är begränsade. De är inte förnybara. Det finns bara dessa på
den här planeten och för den här mänskligheten. De skall räcka för
dagens och för kommande generationer.
Minerallagstiftningen aktualiserar solidaritet med människor i vårt
land, med natur och med det ekologiska systemet, med världens folk och
inte minst med kommande generationer. Detta är de solidariteter som vi
gröna inleder vårt partiprogram med.
Det handlar om hushållning och naturresurser, vilket borde avspeglas
i dagens politik och lagstiftning. Men så är inte fallet. I stället
främjas en snabbare exploatering av mineraler. Betänkandet genomsyras av
föreställningen att mineraltillgångarna i princip är obegränsade och att
en snabb och effektiv exploatering är önskvärd, legitim och bör
underlättas. Kvantitet går för kvalitet. Penningen går före
bevarandeintressena.
Miljöpartiet har sedan 1988 kämpat för att markägare, kommun och stat
skall ha vetorätt gentemot exploatörer. Vi har drivit frågan om och om
igen för att begränsa den areal som exploatören vill muta in. I ett fall
har det handlat om över 50 % av landet. Vi har också krävt att
ansökningsavgifterna skall höjas radikalt. Vi anser att
bevarandesynpunkterna alltid skall ha företräde framför
exploateringsintressena. Därför menar vi att försiktighetsprincipen
skall gå före kommersiella intressen. Hänsyn till miljön skall styra.
Det heter ju att Sverige skall ställas om till ett ekologiskt
hållbart samhälle. Med andra ord torde det innebära att vi bygger ett
kretsloppssamhälle där man återanvänder råvaror i mycket högre grad än i
dag. Lösningen är alltså inte att öka uttaget av naturresurser utan att
återvinna dem.
Fru talman! I dag skall vi ändra på minerallagstiftningen.
Miljöpartiet har fem reservationer angående ändring av giltighetstid för
undersökningstillstånd, skärpning av kraven på förlängt
undersökningstillstånd, utvidgat miljöskydd för områden med
riksintresse, förläggning av Bergsstaten till Malå och utredning om
royalty som skulle innebära att pengar återförs till bygden där
gruvbrytningen pågår.
Lennart Beijer har tagit upp detta med Malå och royalty. Därför
tänkte jag bara kort nämna att vi anser att undersökningstillståndet
definitivt inte skall förlängas. I dag har man tillstånd i upp till tio
år. Nu vill man förlänga det till femton år. Vi anser att det gott och
väl räcker med tio år. Det är nog länge att man mutar in och undersöker
ett område i tio år.
När det gäller riksintressen tycker vi att natur- och kulturvärden
skall utvidgas till att gälla flera områden. Förutom fjällen gäller det
kustremsor och många områden som är skyddade. Vi menar att de skall ha
ett större och kraftigare miljöskydd. Egentligen skulle jag önska att
det gällde överallt. Men det återkommer jag till.
I kommande lagstiftning skall minerallagen gälla parallellt med
miljöbalken. Då är det särskilt viktigt att miljökvalitetsnormer,
miljökonsekvensbeskrivningar och naturligtvis försiktighetsprincipen
tillämpas. Vi anser också att miljöbalksprövning skall användas trots
bearbetningskoncession, dvs. att man skall kunna gå in i ett senare
skede och ställa högre miljökrav vid behov. I dag gäller
hushållningsbestämmelserna, dvs. intressen vägs mot varandra, men
brytning i områden ur särskilt känslig ekologisk synpunkt skall kunna
stoppas enligt naturresurslagen 3 kap. 2 # om de är av riksintresse.
Men problemet är hur man skall vikta ekologisk känslighet mot
utvinning av mineral. Lagens styrning är inte tydlig om hur dessa
intressen skall viktas mot varandra. Men eftersom naturresurslagen nu
inarbetas i miljöbalken gäller de allmänna hänsynsreglerna även för
hushållning med naturresurser. Ledande princip är givetvis
försiktighetsprincipen och principen om hushållning med råvaror och
energi, främjande av återanvändning och återvinning. Det är helt i linje
med Agenda 21 och Göran Perssons intentioner, eller vad säger Laila
Bäck?
Fru talman! Är minerallagen allsmäktig? Det säger folket i Urshult,
Tingsryd och Blekinge. De har blivit utsatta för Terra Mining som letar
efter guld i ett vidsträckt område från Urshult ned till Ronneby i
Blekinge. De säger: "Vi som är markägare får bara en delgivning från
bergmästaren. Minerallagen gör att man utan vidare skulle kunna ta ifrån
oss vår mark, hus, boende och livsmiljö."
Trots att de bor i ett område som har natur- och kulturvärden på
grund av massor av fornlämningar, tätt mellan stenåldersplatser osv.
menar de att de inte har rätten på sin sida. Minerallagen har en enorm
makt över markägarna. Men markägarna har givetvis talerätt. Det handlar
enbart om hur bergmästaren och länsstyrelsen - statens förlängda armar -
hanterar och tolkar minerallagen.
Historien bakom detta började med att de fick en delgivning i slutet
oktober. Men ingen förstod allvaret i det hela. Tingsryds kommun började
fatta det först när folket så småningom började göra uppror och bildade
en aktionsgrupp för en rättvisare minerallag. De började kontakta
jurister, LRF:s länsförbund i Växjö och lusläste allt vad de hittade på
biblioteket osv. Efter hand kände de sig grundlurade. När de fick
delgivningen insåg de inte att de skulle överklaga inom tre veckor. De
förstod sig inte på delgivningen och vad som stod där. De begrep inte
lagen. Då kan man fråga sig om lagen är skriven så vanligt folk
begriper. Dessutom är de inte vana vid gruvbrytning i södra Sverige,
precis som Lennart Beijer sade. Man kan säga att de togs på sängen.
De var också förtvivlade över att ingen i kommunen hade reagerat. I
stället sade kommunalrådet i det första skedet att nu får vi inte låta
en död hand vila över bygden och sabotera utvecklingen. Men nu har han
tvärvänt och sitter och skriver på en skrivelse inför bergmästarens
besök på måndag i Urshults församlingshem. Där skriver han nu emot den
här exploateringen. Ett nytt Dackeuppror är på gång.
Men invånarna som har sökt EU-bidrag för landsbygdsutveckling och för
att stimulera kulturturism undrar vilka rättigheter de har. De skall
satsa på någonting som heter den blomstrande bygden. De förstår inte
riktigt detta med minerallagen. De förstår inte varför Sverige vill
sälja ut sitt land. Vad svarar Laila Bäck folket i Tingsryds och
Ronnebys kommuner?
Jag skall avsluta med att läsa Guldgrävarsången som jag fick från
Olle Håkansson från Urshult.
Jag skulle gräva guld, bli rik och få det tjänt
men mina planer gick omkull och jag fick ej
en cent.
Fru talman! Med det vill jag yrka bifall till reservationerna 4, 5
och 6.
Anf. 7 EVA GOES (mp) replik:
Fru talman! Vi värnar ägarna. Vi värnar dem som har talerätt, och det
är markägarna. De vill satsa på kulturturism. De vill utveckla bygden
och låta den blomstra, som jag sade. De ser inte någon utveckling i att
det kommer ett stort företag och utvinner guld i deras område. De har
helt andra intressen för kommande generationer där man inte förstör
natur- och kulturvärden. Man vill slå vakt om fornlämningar och spara
rekreationsområden. Det finns inte så mycket skog i de här områdena i
Skåne, Blekinge och upp mot Småland. Det här är ett rekreationsområde.
Det är dessa värden som de tycker är viktigare.
När det gäller royalty är det precis samma princip som när det gäller
vattenkraften, nämligen att vi tycker att man skall återföra pengar till
de regioner som har blivit exploaterade. Det finns med i vår
reservation. Det kan inte Sten Tolgfors neka till.
Anf. 9 EVA GOES (mp) replik:
Fru talman! Royalty tas upp av staten och skickas sedan tillbaka till
hembygden. Jag vet inte om Sten Tolgfors känner till det här med
hembygdsmedel och hur man fördelar det. När man har byggt ut
vattenkraften går det till hembygden för att stimulera hembygden. Det
tycker jag är viktigt. Om man förstör större områden - Lennart Beijer
nämnde 9 000 hektar - är det oerhört viktigt att det går tillbaka till
bygden.
Om ägarna skulle vara exploatörer skulle de naturligtvis ha tjänat på
det om de hade börjat utvinna guld. Det skulle de möjligen ha kunnat
göra. Men de väljer inte att exploatera guld i sitt område. De väljer
att exploatera något helt annat. De vill satsa på framtiden, en
blomstrande framtid, och på kulturturism. Det är det vi slår vakt om. Vi
vill hjälpa människorna i aktionsgruppen för en rättvisare minerallag.
Anf. 11 EVA GOES (mp) replik:
Fru talman! Tack för redogörelsen! Laila Bäck nämner att undersökning
inte får ge några spår eller göra någon påverkan. Men vi vet redan nu
att man i Urshult har grävt hål där det finns fornlämningar och att det
t.o.m. kan bli tal om bestraffning och böter.
När man nu skall vikta minerallagen mot andra lagar, t.ex. den
miljöbalk som kommer, frågar jag mig vilken då är starkast. Vilken
kommer att vinna? Kommer de kommersiella, ekonomiska intressena att gå
före just miljö- och naturhänsyn? Det är en mycket intressant fråga.
Anf. 13 EVA GOES (mp) replik:
Fru talman! Då får vi hålla oss till dagens ärende. Jag vill bara
fråga: Hur skall människor kunna begripa den här lagen, eftersom den
tydligen är så svårbegriplig att ingen först reagerade? Kommunalrådet
hade inte heller förstått innebörden, men nu har han tvärvänt. Det är
alltså problem med att förstå lagtexterna. Kan man ha en folklig
upplaga, så att detta kungörs i tidningarna på ett sådant sätt att folk
begriper vad det handlar om, dvs. att de har skyldighet och rättighet
att överklaga inom tre veckor? Här har de verkligen grävt fram egna
fakta. Jag tycker själv att det är svårt att förstå de paragrafer som
Laila Bäck läste innantill ur.
Jag vill också säga att vi tycker att det är oerhört viktigt att
utöka detta med riksintressen, att det gäller flera områden och att
miljöskyddet blir starkare. Hur skall folk kunna begripa lagen?
Anf. 22 EVA GOES (mp) replik:
Fru talman! Det vore märkligt om det inte var människor som bodde i
de natur- och kulturområden som jag talar om. Naturligtvis värnar vi
markägarnas rätt.
Birger Schlaug uttalar precis detta i en artikel. Han talar om
moderaternas hyckleri. Han säger: Så sent som i höstas ville moderaterna
förenkla lagen ytterligare till exploatörers fördel. Man skulle kunna
tro att just de borde värna markägares rätt.
Jag har tagit fram en motion från den tid då minerallagen skulle
skrivas. I punkt åtta i denna motion står det att markägaren och
exploatören i utvinnings- och exploateringsavtal är fria att mellan sig
fördela vinsten av utvinningen.
Men människorna som bor i områdena har inte velat börja exploatera.
Det är ju den utvinningen det i så fall gäller.
Det är de människor som bor i områdena som satsar på natur- och
kulturvärdena. Då värnar jag markägarna som bor i detta område. Något
annat kan det inte vara tal om. Jag tror inte att djur eller stenar kan
tala.
Anf. 24 EVA GOES (mp) replik:
Fru talman! Om jag tolkar detta rätt kommer moderaterna att kasta sig
på möjligheten att skriva interpellationer eller frågor, och sedan
skriva motioner under allmänna motionstiden om att äganderätten skall gå
före inmutning, prospektering osv. Är det så?
Anf. 25 ANDERS G HÖGMARK (m) replik:
Fru talman! Man kan uttrycka det på många sätt. Moderata
samlingspartiet kommer inte att kasta sig på möjligheten att skriva
interpellationer och annat. Vi kommer i lugn och ro att fundera på om
det finns behov av en förflyttning av balanspunkten.
Det är två mycket grannlaga intressen som står mot varandra. Det ena
intresset är prospekteringsintresset. Det kan hända att Miljöpartiet och
Eva Goës inte tar prospekteringsintresset och möjligheterna att utveckla
en livaktig gruvhantering på allvar, men vi gör detta. Men vi är öppna
för att man ständigt måste undersöka om dessa ibland motstridiga
intressen skall balanseras om och var balanspunkten skall ligga.
Det motiverar inte att man springer och skriver interpellationer. Det
kräver nogsamma funderingar och överväganden i olika former av
utredningar.