Det är nu sex månader sen, den i våras beslutade energiöverenskommelsen om en uthållig energiförsörjning trädde ikraft. Vilken utveckling inom energisektorn var det tänkt att regeringen skulle främja och hur ser verkligheten ut, låt mig ge några exempel:
1. Energipolitikens mål.
Jag citerar ur Energiöverenskommelsen som under punkt 1 i inledningen
säger:
" Energipolitiken skall skapa villkoren för en effektiv energianvändning
och en kostnadseffektiv svensk energiförsörjning med låg
negativ påverkan på hälsa, miljö och klimat samt
underlätta omställningen till ett ekologistkt uthålligt
samhälle. Härigenom främjas en god ekonomisk och
social utveckling i Sverige."
- "Landets elförsörjning skall tryggas genom ett energisystem som grundas på varaktiga, helst inhemska och förnybara energikällor samt en effektiv energianvändning"
- "Kärnkraften skall ersättas med effektivisering av elanvändning och utveckling av all energiteknik."
Vi har i dessa tre inledande avsnitt tre grundläggande tankar:
1. Den första tanken är: Regeringen har tagit på sig uppgiften att skapa förutsättningar och villkor för att energiomställningen till ett uthålligt energisystem skall kunna ske.
2. Den andra tanken är: Regeringen har beslutat att energiomställningen skall ske genom först och främst inhemska och förnybara energikällor..
3. Den tredje tanken är: Regeringen har beslutat att kärnkraften skall avvecklas och ersättas med en effektivare energianvändning, dvs, energisparåtgärder skall främjas och forskningen och vidareutveckling inom sektorn för energiteknik.
Så mycket till målsättningen.
Vad har då hänt i verkligheten?
I verkligheten har man praktiskt taget stängt Nuteks
energieffektiviseringsenhet, som under ledning av Hans Nilsson, en
internationell erkänd energiexpert, framgångsrikt hade arbetat
bland annat
med energiomställningsprogram i de baltiska länderna, Polen
och Ryssland..
Program, som kort sagt gick ut på att "undvika de smutsiga kilowattimmarna
och minska de överflödiga." Decentralisering, snabb och betalbar
hjälp till
självhjälp, tillförlitlig teknik, det var nyckelbegrepp
i denna
energieffektiviseringsenhet på Nutek, som arbetade med såväl
inhemska som
internationella projekt och som fick sina anslag drastiskt reducerat
i
våras, efter att ha varit utsatt för sjutton verksamhetsgranskningar
under
fyra år.
Samtidigt är Näringsdepartementet för den omdiskuterade
och hårt kritiserade Polenkabeln. Ett projekt, som går
ut på att statliga Vattenfall AB ska öppna en dörr för
import av billig, polsk kolkraft, alternativt rysk kärnkraft via denna
600 MW kabel till Sverige. Projektet symboliserar dock på ett mycket
påtaligt sett dubbelmoralen i energipolitiken och har därför
varken kunnat förankras regionalt i Polen eller i Sverige.
Att strypa en internationellt erkänd och uppmärksammad energieffektivieringsenhet
på Nutek å ena sidan, och samtidigt planera ett tremiljardersprojekt
som går ut på att importera visserligen smutsig men billig
polsk kolkraft, alternativt rysk kärnkraft och sälja den dyrt
i
Sverige å andra sidan: det är i praktiken vad som sker efter
energiöverenskommelsen.
I en DN-intervju häromdagen med Carl-Erik Nyquist, vd för
statliga Vattenfall AB, bekräftade direktörn för statligt
ägda Vattenfall AB den smarta affärsidén bakom kabelprojektet.
Detta är hur regeringen i praktiken gynnar - jag citerar: " varaktiga,
helst inhemska och förnybara energikällor samt en effektiv energianvändning"
I realiteten har vi dessutom kunnat se hur den avreglerade elmarknaden
i blixtsnabb takt köper upp och införlivar mindre energiproducenter
runt om i landet och även utomlands.
Ett exempel: Sydkraft, till stor del ägt av tyska Preußen-Elektra
och franska EDF, har i dagarna köpt upp det skånska elbolaget
Landskrona Elförsörjnings AB av Landskrona kommun. Affären
är ännu inte godkänd av Konkurrensverket, men kommer förmodligen
att bli det, med nuvarande brist på klara rambetingelser som kan
garantera mångfald även vad gäller den regionala och lokala
energiproduktionen.
På den internationella arenan har vi statliga Vattenfall AB, vars
hemmamarknad ju skall vara Norden, som de senaste tre åren satsat
drygt 12 miljarder kronor för att köpa upp eller fusionera med
utländska, utomnordiska fossilenergiproducenter: tyska kärnkraftverk,
tyska och polska
kolkraftverk, med mera med mera.
Allt färre producenter, allt flera storkoncerner med alltmer invecklade,
ogenomskinliga internationella ägarstrukturer, en allt större
maktkoncentration till dessa stora transnationella energiproducenter, och
därmed självfallet även ökade politiska styrmöjligheter
för dessa stora,
giganter - är resultatet.
Så ser verkligheten ut, där politiker och beslutsfattare
ser sig omkörda, många gånger överkörda, av
en faktisk energipolitik, en energipolitik som sker där ute i verkligheten,
varje dag, och sätter helt andra ramar för framtiden än
regeringen hade tänkt sig. Transnationella storkoncerner som
springer med en rasande fart åt ett håll som inte har det
minsta att göra med en "omställning till ett uthålligt
energisystem", som har "långtgångna planer" som det vanligtvis
uttrycks, som man meddelar media och politiker samtidigt, när avtal
för nya, storskaliga energiprojekt är så gott som
klubbade och klara. En energipolitik som görs bakom lykta dörrar
i dessa stora transnationella bolagsstyrelser, och som inte bryr sig nämnvärt
om att omsätta regeringens fagra riktlinjer i energiöverenskommelsen
i praktiken.
Tänker du titta på eller titta bort eller ska (du) ta itu med detta, xx?
Jag avslutar mina tankar med ett Vaclav Havel citat:
"Marknaden är en underbar tjänare, men en fruktansvärd
herre."
- Se till XX och Göran Persson att energiöverenskommelsen
är värd det papper den står på!
Låt inte de kommersiella intressena köra över xx och
svenska folket. Låt miljöhänsyn gå före penningen!
Fru/Herr talman
I detta betänkande finns några reservationer från
miljöpartiet, som jag vill säga något om. Reservationerna
handlar om
* riktlinjer för energipolitiken res 3
* säkerhetskrav i kärntekniklagen res 7
* kärnkraftens avfallshantering
res 9
* vissa bränslefrågor - MOX res 10
* affärsverket svenska kraftnät (polenkabeln) res 13
Först vill jag säga att vi i miljöpartiet har i vårt särskilda yttrande lagt på 433 mkr utöver regeringens budget för att kunna ställa om snabbare till ett ekologiskt energisystem. Vi stöder satsning på solvärme, solceller, vind, biobränslen, men också forskning och teknik. Fast den viktigaste delen i energipolitiken är ändå energihushållning och effektivisering – vi satsar på negawatt. Billligt och rent!
Så till reservationerna:
Sommarens semesterregering gav koncession för en likströmskabel
mellan Sverige och Polen.
Känsligt naturskyddsområde
Likströmskabeln berör den känsliga blekingska
skärgården mellan två naturskyddsområden i
en zon som ska ingå i EUs Natura 2000-program som ett särskilt
skyddsvärt område av riksintresse för natur- och friluftsliv.
Kabeln som är ett projekt av ingripande beskaffenhet och av betydande
omfattning, har alltså ändå inte prövats enligt NRL’s
fjärde kapitel, något som en majoritet av de tillfrågade
remissinstanserna uttryckligen hade krävt, däribland Boverket,
länsstyrelsen i Blekinge län och de tre berörda blekingska
kommunerna: Sölvesborg, Ronneby och Karlshamn.
Betydande miljöpåverkan
Till den planerade Polenkabeln hör en elektrodanläggning
i havet som producerar klorgas och till följd därav höggiftiga
klororganiska föreningar. Den skapar dessutom magnetfält som
i sin tur hotar all slags biologiskt liv både i havet och på
land. Magnetfält påverkar fiskens vandringsvägar, tränger
igenom cellstrukturen på alla levande varelser och ger upphov till
negativa förändringar i cellstrukturen, förändringar
som vi idag vet ganska lite om, men har all anledning att hantera med stor
försiktighet.
Magnetfält ger även upphov till korrosion på metallföremål,
det vill säga, förorsakar ett ständigt pågående
rostangrepp på metallföremål inom en radie på drygt
tio mil enligt SGU, Sveriges Geologiska Undersökning, som har varnat
upprepade gånger inför den här anläggningstypen just
i Blekinge.
Denna elektrodanläggning med sina utsläpp kommer att uppta
en yta på 12 ha eller sjutton fotbollsplaner i ett av de sista ostörda
uppväxtområden för vildlax.
Till kabelanläggningen hör även en strömriktarstation
på land som ska omvandla likström till växelström
och viceversa. Även det en anläggning med betydande storlek,
nämligen 7 ha, som ska placeras i ett område som är klassat
som riktintresse för natur och friluftsliv.
Internationella konventioner
Kabeln har alltså inte prövats enligt fjärde kapitlet
i NRL, men enligt miljöpartiets tolkning inte heller i enlighet med
Esbo-konventionen, som nu är ratificerad av Sverige och har trätt
i kraft.
Polenkabelprojektet är av gränsöverskridande karaktär
och har enligt Svenska Kraftnät själva en betydande inverkan
på miljön. Grannländerna som Danmark och Polen skall därför
delta i granskningen av projektet. Det är därför svårt
att förstå att Esbo -konventionen enligt Naturvårdsverkets
bedömning inte skulle vara tillämplig på just detta projekt.
Innan semesterregeringen tog sitt beslut har man därför valt
att inte ”påkalla Esbokonventionen”.
Havsrättskonventionen är en annan viktig internationell miljöskyddsöverenskommelse,
som reglerar bl a rätten att installera och underhålla kablar
och rörledningar i den ekonomiska zonen och på kontinentalsockeln.
Den innehåller ett omfattande regelverk med förpliktande bestämmelser
till skydd för miljön.
Nytt läge - ny ansökan
Tillståndet som regeringen gav i somras är inte aktuellt
idag, eftersom Mielno kommun i Polen dragit sig ur som den ort där
kabeln skall gå i land. Nya förslag är Slupsk eller
Ustka, 80 kilometer öster om Mielno. Det betyder en omväg öster
om det stora dumpningområde för ammunition och stridsgas som
finns öster om Bornholm. Tillståndet gäller den kabelsträckning
“som framgår av till ansökan hörande karta och förteckning
över berörda fastigheter“. M a o måste en ny koncessionsansökan
behandlas av regeringen, om kabeln får en sträckning över
fastigheter som inte fanns i den ursprungliga ansökan, vilket är
fallet.
Koncessionen kan inte anses vara giltig, enligt vårt sätt att se på saken. Att Karlshamns kommun dessutom sagt nej till strömriktarstation och vägrar godta en likströmskabel, gör det ännu mer prekärt för regeringen.
Fru/Herrr talman
Kärnavfall i England
Oskarshamns kraftgrupp, OKG, skickade omkring 1980 ca 140 ton svenskt
använt kärnbränsle till Sellafield, tidigare kallat Windscale.
Där har det förvarats utomhus i behållare i närheten
av havet med dess salt och klorider, som påverkat konditionen hos
dessa. I ett brev från det brittiska företaget, BNFL, med datum
18 mars 1996, sägs det att en del av bränslet läckte redan
vid transporten till England. “However, we do know that some OKG fuel was
already leaking when it was transported to the UK“.
För ett år sedan presenterades en utredning om förutsättningarna
för att återföra det svenska kärnbränslet från
Sellafield för slutförvaring i Sverige utan att det upparbetades.
Då framgick det att det skulle bli mycket dyrt att återta
de ca 140 ton kärnbränsle och att en omkonditionering hade varit
nödvändig.
Enligt ursprungligt avtal med BNFL skall kärnavfallet upparbetas
och plutoniet samt uranet därefter skickas tillbaka till Sverige och
halva upparbetningen har betalats av OKG. I somras gav regeringen klartecken
för en sådan upparbetning. Regeringen bedömde det tydligen
alltför dyrt att åstadkomma en förändring av kontraktet
som OKG upprättade 1969. Det betyder att det produceras 900 kg plutonium
av det svenska avfallet.
Risken finns att plutoniet kommer att används för framställning
av MOX-bränsle, som består av ca 5% plutonium och 95 % uran.
Nästa år tar Sellafield en ny fabrik i bruk med en kapacitet
av 120 ton MOX-bränsle. 1996 producerades 125 ton MOX-bränsle
i hela världen!
Direktdeponering
Regeringen har tagit beslut om direktdeponering i stället för
upparbetning efter 1980
VD:n för OKG har emellertid meddelat att man planerar att söka
myndigheternas tillstånd för att använda plutoniet som
MOX-bränsle. Han ansåg det vara bäst ur miljö-, säkerhets-
och ekonomisk synvinkel. Men det är helt fel.
MOX är farligt och är ingen lösning
Två personer som forskar om användningen av MOX-bränsle
i lättvattenreaktorer och dess påverkan, fick årets Alternativa
nobelpris. Tagaki, japan, och Schneider, tysk boende i Paris, träffades
första gången i Japan på en konferens om plutonium. De
upptäckte likheten mellan Frankrike och Japan beträffande hanteringen
av kärnkraftsfrågan och började samarbeta med anledning
av skeppningen av plutonium från Frankrike till Japan. Tagaki vill
införa moratorium för Japans plutoniumprogram, vilket nyligen
fick ett resultat i att man håller på att trappa ner plutoniumprogrammet.
Det är mycket farligt att använda MOX-bränsle, mixed
plutonium-uran, men många länder ser en möjlighet att göra
goda affärer. De argumenterar med att man kan minska plutoniumberget
genom att använda MOX-bränsle. Men sanningen är att man
brukar köra 1/3 MOX och 2/3 vanligt kärnbränsle. Då
minskar plutoniet i MOX-bränslet men växer i det andra bränslet.
I slutänden blir det mera plutonium.
MOX-avfallet
Förutom problemet med att köra MOX-bränsle i reaktorer,
så finns det även här ett avfallsproblem. Fortfarande ligger
det 24 ton utländskt MOX-avfall i mellanlagret i Oskarshamn, CLAB,
utan att SKB har presenterat förslag hur Sverige skall slutförvara
detta, som är farligare än det vanliga högaktiva avfallet.
MOX-avfallet har många gånger kraftigare neutronstrålning
än vanligt kärnkrafts-avfall. Plutoniuminnehållet gör
det farligare att hantera än vanligt uranbränsle. Använt
MOX-bränsle innehåller avsevärt högre halter än
vanligt använt uranbränsle av flera andra transuraner, t ex det
extremt långlivade neptunium 237 och det ytterst radioaktiva curium
242.
900 kg plutonium motsvarar 180 nagasakibomber
Hur kan Sverige lösa problemet med det upparbetade kärnavfallet?
Man kan göra en swap (utbyte) och ta hem motsvarande mängd och
samma typ av kärnbränsle som OKG en gång skickade och som
uppstår i svenska kärnkraftverk.
För vad skall Sverige göra med 900 kg plutonium? Ska det
bli 150 MOX-bränsleelement som OKG kan använda om några
år? Det skulle innebära att reaktorerna måste kon-strueras
om och ännu mera pengar skulle läggas på en livsfarlig
oekologisk energi-form.
Vi i Miljöpartiet de Gröna anser att Oskarshamns kraftgrupp
eller något annat svenskt kärnkraftsföretag aldrig skall
få tillstånd att producera och/eller använda MOX-bränsle.
Nu återstår att se vad SKI beslutar. Kommer regeringen att
gå på SKI:s beslut om de är positivt inställda till
användning av MOX-bränsle.
: Förlåt dem icke ty de vet vad de gör!